Dame der går på en bro

Outnorth vil hellere reparere og genbruge end smide ud

Egmonts e-commerce forretninger sender hver eneste dag tusindvis af varer ud til kunderne. Af og til kommer der også varer retur, fordi de ikke passer, falder i smag eller måske har en mindre fejl. Men derfra er der stadig et liv for soveposen eller vandrestøvlen. 

Bæredygtighed

Outnorth er specialist i tøj og udstyr til nordisk friluftsliv, og på centrallagret i Göteborg bliver returvarer behandlet ud fra den stand, de kommer tilbage i. De fleste produkter kan stryge direkte tilbage på lagret og sælges igen, andre produkter skal have ny emballage, og nogle sættes til salg på genbrugskanalen Reuse på Outnorths svenske hjemmeside Outnorth.se i samarbejde med reCRQL.  

“Det er en løsning, hvor kunderne nemt kan sælge varer, de har købt på Outnorth. Vi vil også sælge varer, vi har fået retur og ikke kan sælge som nye,” siger Viktor Höjman, Sustainability Manager i Outnordic, der omfatter virksomhederne Fjellsport, Outnorth, Skitt Fiske og Skitt Jakt. 

På sitet Outnorth Reuse kan kunder i Sverige købe og sælge tøj, sko og udstyr, der tidligere har været brugt. Outnorth har også samarbejde med eksterne aktører, der hjælper med at videresælge produkter, der har mindre defekter. Og så er der de produkter, der ikke kan repareres eller sælges igen, men alligevel sagtens kan bruges, og de doneres videre. 

“Vi samarbejder med Røde Kors i Sverige, der sælger produkter i deres genbrugsbutikker samt med Kirkens Bymission og BUA i Norge – BUA gør det muligt for børn at låne udstyr til sport og friluftsliv,” tilføjer Höjman. 

Alt sammen lever det op til Outnordics målsætning om at, ingen varer må destrueres eller smides væk.