TV 2 Norge

Omstrukturering til fremtiden

I 2023 oplevede Egmont-ejede TV 2 Norge et hårdere marked og dårligere rammebetingelser. På trods af dette leverede virksomheden på sin samfundsopgave og oplevede stor succes med en række programkoncepter. 

06.03.2024

TV 2-koncernens omsætning steg i forhold til 2022, bl.a. på grund af godt momentum på TV 2 Play, mens resultatet er præget af bortfaldet af momsfritagelsen for tv-nyhedsmedier og et stadig mere krævende mediemarked.

I 2023 oplevede TV 2 fortsat vækst på TV 2 Play og TV2.no. Det bidrog til øget omsætning og en samlet omsætning på 7,3 mia. kr. mod 6,6 mia. kr. i 2022. Driftsresultatet, inklusive resultat fra associerede virksomheder og finansielle poster fra driften, udgjorde 186 millioner kroner sammenlignet med 79 millioner kroner i 2022. 

Forandring for fremtiden

”Først og fremmest er jeg stolt af alle, der har arbejdet hårdt på TV 2 i det forgangne år. Sammen har vi leveret et solidt 2023, et år med krævende omkostningsreduktioner og omstruktureringer. De ændringer, vi har foretaget, er i tråd med vores strategi, de vil sikre TV 2's effektivitet og styrke os til fremtidens udfordringer,” siger Olav T. Sandnes, chefredaktør og adm. direktør for TV 2.   

Som følge af generelle prisstigninger, en svag norsk krone, et hårdere reklamemarked og bortfaldet af momsfritagelsen for digitale nyhedsudsendelser iværksatte TV 2 i efteråret 2023 omfattende besparelser. Mediehuset skulle reducere omkostningerne med omkring 400 millioner norske kroner med virkning fra 2024.  

Streamingtjeneste i vækst

Sandnes glæder sig især over væksten i TV 2 Play. Flere og flere bruger streamingtjenesten, og ved udgangen af 2023 havde omkring 1,8 millioner husstande i Norge adgang til TV 2 Play, enten direkte eller gennem deres tv-distributør. 

”TV 2 og vores medarbejdere indså tidligt, hvor vigtig denne investering var, og det betaler sig nu. Vores resultater i 2023 er også et bevis på, at kvalitetsjournalistik, sport og underholdning fortsat tiltrækker seere over hele landet,” siger Sandnes, som i 2023 underskrev public service-aftalen for en ny periode. 

”Med de gode seertal til nye programmer som ”Spille”‹, Toppserien og Eliteserien lige om hjørnet, og det amerikanske præsidentvalg på trapperne, kan jeg roligt sige, at der er meget at glæde sig til på TV 2 også i 2024,” slutter Sandnes.  

TV 2-koncernen består af TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, Vimond Media Solutions AS, RiksTV AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, TV 2 Invest AS, Broom.no AS, TV 2 Skole AS, Wolftech Broadcast Solutions AS og Electric Friends AS. 

Koncernen havde i gennemsnit 1.231 fuldtidsansatte frem til 2023.