
Egmont havde markant rekordår i 2021
Egmont fordoblede sit resultat og leverede stærkt indhold og vækst på tværs af alle forretningsområder i 2021. Omsætningen steg med 3,9 mia. kroner til 15,4 mia. kroner.
2021 blev det bedste år nogensinde for mediekoncernen Egmont, hvor alle forretninger havde indholdsmæssig og kommerciel succes.
Omsætningen blev 15,4 mia. kroner og steg med 34 procent sammenlignet med 2020. Halvdelen af omsætningsvæksten på knap fire milliarder kroner er organisk. Den anden halvdel kan henføres til, at Egmont nu har fuldt ejerskab af Norges største bogforlag Cappelen Damm og den norske tv-distributør RiksTV, opkøb af e-commerce-virksomheden Royal Design Group og forøget ejerskab i en række vækstvirksomheder.
Resultat før skat udgjorde 1,8 mia. kroner. Renset for engangsgevinster var resultat før skat 1,2 mia. kroner, hvilket er en fordobling i forhold til 2020. Det afspejler markant succes inden for film, tv, computerspil, magasiner, bøger, digitale agencies og e-commerce. Engangsgevinsterne er relateret til værdiregulering ved opkøb i delejede virksomheder i henhold til IFRS-regnskabsreglerne.
”Jeg er meget tilfreds med 2021 målt på omsætning, resultat og strategisk udvikling. Vi høster gevinsten af Egmonts strategi om at satse på stærkt indhold og at bygge vækstforretninger baseret på, at folk streamer mere, gamer mere og shopper mere online. Rekordåret 2021 giver os et stærkt fundament for at skabe flere fortællinger, mere journalistik og unikt indhold de kommende år,” siger Egmonts koncernchef Steffen Kragh.
For nyligt præsenterede Egmont 2025-strategien ”Grow with the Modern Consumer – Scale Up & Stand Out”, hvor indholdsinvesteringer på 50 mia. kroner over en femårig periode skal lede til en omsætning på 20 mia. kroner i 2025, knap fem mia. kroner mere end i 2021. Fem forretningsområder – digitale bøger, tv-streaming, computerspil, agencies og e-commerce – skal fordobles i strategiperioden.
Egmont er en erhvervsdrivende fond, der har et dobbelt formål: at udvikle moderne medier samt at støtte børn og unge i udsatte positioner. I 2021 havde Egmont Fonden almennyttige aktiviteter for 96 mio. kroner i Danmark, Norge og Sverige. Senest har Egmont oprettet et flygtningeprogram og giver 30 mio. kroner til at hjælpe ukrainske børn, unge og familier, der flygter til de skandinaviske lande.
Hovedtal i mio. DKK | 2021 | 2020 |
Omsætning | 15.420 | 11.494 |
Resultat før renter og afskrivninger (EBITDA) | 2.902 | 1.674 |
Resultat før skat (EBT) | 1.827 | 632 |
Egenkapital | 8.163 | 6.590 |
Yderligere oplysninger
Kontakt:

Jesper Eising

Amanda Justesen
TV 2
Omsætning 4.593 (3.461) mio. kr. Driftsresultat efter resultat af associerede virksomheder: 368 (338) mio. kr.
TV 2 er Norges kommercielle public service-mediehus og sender nyheder, sport og underholdning via otte tv-kanaler, streamingservicen TV 2 Play og nyhedssitet tv2.no.
2021 var et stærkt år for TV 2, som tog markedsandele. TV 2s samlede andel af det kommercielle marked i aldersgruppen 20-49 år steg med fire procentpoint til 52,3 procent. Den totale markedsandel for TV 2 i aldersgruppen 20-49 år var 31 procent, en stigning på 1,7 procentpoint ift. 2020.
TV 2s hovedkanal havde høje seertal på både velkendte og nye programformater som Kompani Lauritzen og Norges nye megahit.
Tilstrømningen fortsatte til Nyhetskanalen, Norges eneste 24-timers nyhedskanal, der havde en seerandel på otte procent i det kommercielle marked, hvilket er en stigning på ét procentpoint ift. 2020.
TV 2 Play havde yderligere vækst og havde 780.000 abonnenter ved årets udgang.
TV 2 blev eneejer af RiksTV, der distribuerer betalings-tv i det norske jordbaserede digitale net samt driver streamingservicen Strim.
Nordisk Film
Omsætning: 3.508 (2.730) mio. kr. Driftsresultat efter resultat af associerede virksomheder: 533 (110) mio. kr.
Nordisk Film producerer film og serier i Norden, driver biografer i Danmark, Norge og Sverige og har en væsentlig forretning inden for computerspil og digitale gavekort.
Omsætning og resultat steg i 2021 drevet af bl.a. film, serier og computerspil. Resultatet indeholder engangsgevinster som følge af værdireguleringer ved opkøb i delejede selskaber på 112 mio. kroner.
Thomas Vinterbergs Druk, produceret af Zentropa, vandt en Oscar. Ternet Ninja 2 blev den højest indtjenende danske film nogensinde med 930.000 solgte billetter. Nordisk Film stod også bag Afdeling Q-filmen Marco Effekten og Kometernes Jul, årets julekalender på dansk TV 2. I Norge havde delejede Fantefilm premiere på Nordsøen, mens Tre ønsker for Askepot blev årets største norske film. I Sverige blev serierne om Bamse og Sune endnu engang omdannet til publikumsstærke film.
Nordisk Films 46 biografer i Danmark, Norge og Sverige var tvangslukkede i fem måneder. Det betød stort omsætningstab og millionunderskud i biograferne trods støtte fra offentlige kompensationsordninger. Biograferne mødte dog også stor publikumsopbakning og havde i efteråret rekordhøje besøgstal.
Nordisk Games har en portefølje af syv europæiske computerspilselskaber, som fremviste solid vækst i både omsætning og resultater i 2021. Nordisk Games investerede i engelske Supermassive Games og foretog yderligere opkøb i Star Stable Entertainment, Nitro Games og Flashbulb Games. Avalanche Studios havde succes med jagtsimulatoren The Hunter, Flashbulb Games lancerede Rubber Bandits, Supermassive Games lancerede House of Ashes, og MercurySteams Metroid Dread blev udnævnt til Årets Spil af Time Magazine.
Nordisk Film distribuerer PlayStation i Norden og Baltikum og havde stor efterspørgsel på PlayStation 5.
GoGift leverede tocifret vækst inden for digitale gavekortløsninger og er markedsleder i Norden.
Story House Egmont
Omsætning: 6.326 (4.811) mio. kr. Driftsresultat efter resultat af associerede virksomheder: 587 (352) mio. kr.
Story House Egmont har forretninger inden for tre områder: media, e-commerce og agencies.
Omsætningen steg markant i 2021 drevet af e-commerce og agencies, men også mediaforretningen oplevede vækst. Der var høj resultatvækst ikke mindst i medie- og magasinforretningen pga. stigning i annonce- og bladsalget.
Story House Egmont har magasiner og digitale medier i Norden, Nord- og Østeuropa og enkelte internationale markeder, inkl. Kina. Medieforretningen – både i Kids og Consumer-kategorierne – havde markant performance i 2021.
I 2021 købte Story House Egmont svenske Royal Design Group, og der blev foretaget yderligere opkøb i flere selskaber i e-commerce-porteføljen, som nu består af: Fjellsport, Outnorth, SkittFiske, Bagaren och Kocken (inkl. KitchenOne og Robotexperten), Royal Design (inkl. Rum21), Med24, Nicehair, Garnius og Jollyroom. E-commerce-selskaberne havde stærk performance i 2021, hvor den gennemsnitlige organiske vækst var cirka 20 procent og den samlede porteføljeomsætning, som er inklusiv ikke-konsolideret omsætning i minoritetsejede selskaber, var 5,7 mia. kroner mod 4,0 mia. kroner i 2020.
Story House Egmont har en portefølje af syv nordiske agencies – s360, KAN, Ingager, Markedspartner, Klintberg Niléhn, Core Content og Okto – der er førende inden for bl.a. performance marketing, og som leverede organisk omsætningsvækst på 30 procent i gennemsnit og en profitmargin på cirka 20 procent.
Egmont Books
Omsætning: 1.012 (473) mio. kr. Driftsresultat efter resultat af associerede virksomheder: 522 (70) mio. kr.
Egmont Books består af det norske forlagshus Cappelen Damm og det danske forlagshus Lindhardt og Ringhof. Egmont blev i 2021 eneejer af Cappelen Damm, hvilket gav en engangsgevinst ved værdiregulering af den oprindelige ejerandel på 411 mio. kroner.
Cappelen Damm ejer distributionsforretningen Sentraldistribusjon og er medejer af den norske streamingservice Storytel AS. Cappelen Damm udgav i 2021 mere end 2.000 nye titler og havde et meget godt år med omsætningsfremgang drevet af et stærkt udgivelsesprogram og markant vækst inden for undervisning.
Cappelen Damm udgav de to bedst sælgende bøger i Norge i 2021, Abid Rajas selvbiografi Min Skyld og Lucinda Rileys Missing Sister. Erlend Skjetne vandt Brage-prisen i ungdomskategorien for debutromanen Eit anna blikk. Cappelen Damm udgav også bøger af Kazuo Ishiguro, J. M. Coetzee, Patrick Modiano, Lars Saabye Christensen m.fl.
Lindhardt og Ringhof havde rekordomsætning og et solidt resultat og købte i løbet af 2021 fem forlag i bl.a. Danmark og Tyskland. Salget af printbøger steg med seks procent.
Lindhardt og Ringhof udgav nye bøger af bl.a. Knud Romer, Anne-Cathrine Riebnitzsky, Mich Vraa, Alex Schulman, Karl Ove Knausgård, Amanda Gorman og Thomas Korsgaard, som modtog De Gyldne Laurbær.
Det digitale forlag SAGA fik i løbet af 2021 24.000 nye digitale bogrettigheder og har nu +100.000 digitale rettigheder på mere end 30 sprog over hele verden.
Lindhardt og Ringhof blev i 2021 Danmarks største leverandør af digitale undervisningsmidler til grundskolen.
Almennyttig virksomhed
Egmont er en erhvervsdrivende fond, hvor en del af mediekoncernens overskud går til at støtte børn og unge i udsatte positioner samt filmtalenter (igennem Nordisk Film Fonden), mens det øvrige overskud geninvesteres i at udvikle mediekoncernen.
I 2021 havde Egmont Fonden almennyttige aktiviteter for 96 mio. kroner, hvoraf Nordisk Film Fonden uddelte 5,0 mio. kroner. Siden 1920 har Egmont Fonden uddelt ca. 3,3 mia. kroner omregnet til nutidsværdi.
Egmont Fonden arbejder ud fra ambitionen om, at alle børn og unge skal kunne gennemføre en ungdomsuddannelse i 2030. Dermed bidrager fonden til FNs verdensmål nr. 4.
Egmont Fonden støtter indsatser i Danmark og Norge. I 2021 udvidede fonden også sit virke til Sverige, hvor de to første modtagere af støtte var Barnens Rätt I Samhället (BRIS) og organisationen My Dream Now.
I 2021 arbejdede Egmont Fonden med ”børnefattigdom” som sit årlige tema. Egmont Rapporten 2021 konkluderede, at en barndom i fattigdom betyder en højere risiko for ikke at gennemføre en ungdomsuddannelse, en risiko for nedsat trivsel og udenforskab.
Egmont Fonden har øremærket op til 100 millioner kroner i perioden 2022-25 gennem En Håndsrækning, der giver akuthjælp til økonomisk udsatte børn, unge og familier. Støtten er fundatsbaseret og uddeles gennem en række udvalgte partnerskabsorganisationer i Danmark, Norge og Sverige. I 2021 uddelte Egmont Fonden 16,2 mio. kroner gennem En Håndsrækning.
Covid-19-pandemien havde også i 2021 stor indflydelse på børn og unge i Skandinavien. Mange børn og unge i udsatte positioner havde brug for betydelig støtte under nedlukningen og efter genåbningen af samfundet. I alt uddelte Egmont Fonden 12,3 mio. kroner i coronastøtte til flere organisationer.
Egmont Fonden fortsatte sin støtte til Lær for Livet – en organisation som fonden selv har skabt – for at sikre, at flere anbragte børn og unge gennemfører en ungdomsuddannelse.
I Norge støttede Egmont Fonden Norske Kvinners Sanitetsforening (NKS) og Kronprinsparrets Fond i 2021.
I 2021 sendte Nordisk Film Fonden 61 filmtalenter ud i verden gennem dets rejselegater og støttede fire større initiativer bl.a. med fokus på brugen af ny teknologi i filmfortællingen.