Introduktion
 

Hos Egmont er vores værdier grundlaget for, hvordan vi driver forretning, og de afspejler vores engagement i bæredygtig udvikling. Egmonts Code of Conduct for Tredjeparter (Adfærdskodeks) beskriver, hvad Egmont anser for ansvarlig forretningsførelse, og hvad der kræves i henhold til love og regler. Egmont handler ud fra disse standarder og mener, at ansvarlig adfærd betyder at gå ud over, hvad loven kræver. Egmont overvåger og forbedrer løbende bestræbelserne på at opretholde en ansvarlig forsyningskæde og samarbejde med ansvarlige forretningspartnere. "Tredjeparter" betyder enhver fysisk eller juridisk enhed, som Egmont samarbejder med (fx forretningspartnere, leverandører, producenter og konsulenter) eller som handler på vegne af Egmont (fx agenter).

Internationale standarder og gældende lovgivning

Egmonts Code of Conduct er baseret på internationale retningslinjer som fx OECD-retningslinjerne, FN's vejledende principper for erhvervslivet og menneskerettigheder, FN's Global Compact og FN's konvention mod korruption, EU-regler og industristandarder. Tredjeparter er altid forpligtet til at overholde lokale love og regler.

Implementering

Vi stiller krav om, at vores Tredjeparter lever op til principperne og standarderne i Egmonts Code of Conduct i deres egne forretninger og forsyningskæde. Vi vurderer vores Tredjeparters overholdelse af Egmont Code gennem en kombination af underskriftsbekræftelser, kontraktlige forpligtelser, audits, due diligence, selvevalueringer eller dokumentationsgennemgange. Konsekvenser af manglende overholdelse kan være ophør af forretningsrelationen.

Rapportér bekymringer

Vi forventer, at Tredjeparter har et whistleblower-system, der gør det muligt at rapportere bekymringer anonymt, hvis det kræves af lokal lovgivning. Alvorlige bekymringer om brud på Egmont Code kan også rapporteres via Egmonts globale whistleblower-hotline. Eksempler på alvorlige bekymringer er korruption, bedrageri og menneskerettighedskrænkelser såsom børnearbejde eller tvangsarbejde.

Arbejds- og menneskerettigheder
 

Tredjeparter skal opretholde menneskerettigheder, hvilket inkluderer arbejdsrettigheder, følge fx FN's vejledende principper for erhvervsliv og menneskerettigheder (UNGP), og sikre et arbejdsmiljø, hvor arbejdstagere behandles med værdighed og respekt, især dem, der er sårbare. Nogle af de vigtigste menneskerettigheder er fremhævet nedenfor.

Børnearbejde og ungarbejdere

Tredjeparter må ikke benytte børnearbejde og må ikke ansætte børn, der er under den lokale minimumsalder for beskæftigelse, den obligatoriske undervisningsalder eller de aldre, der er fastsat i ILO’s kernekonventioner (alt efter hvad der er højest). Ungarbejdere under 18 år og over den lovlige minimumsalder for beskæftigelse må ikke arbejde overtid, på nattevagter eller udføre farligt arbejde, eller arbejde, der kan hæmme deres fysiske eller mentale udvikling, uddannelse eller helbred.

Frit valg af beskæftigelse

Tredjeparter skal afstå fra enhver praksis, der medfører risiko for tvangsarbejde, moderne slaveri eller menneskehandel. Når et skriftligt ansættelsesdokument er et lovkrav, skal arbejdstageren modtage en kopi. Arbejdstagere må ikke være tvunget til at aflevere personlige identitetspapirer for at sikre beskæftigelse, medmindre det er påkrævet ved lov. Hvis det er tilfældet skal arbejdstageren have fuld adgang til egne papirer. Arbejdstagere skal frit kunne forlade deres job med rimeligt varsel.

Chikane

Tredjeparter skal behandle arbejdstagere med værdighed og respekt. Arbejdspladsen skal være fri for mobning, intimidering og chikane i enhver form, herunder fysisk, psykisk, seksuel eller verbal.

Diskrimination

Tredjeparter skal sikre et arbejdsmiljø, hvor individer respekteres, værdsættes og har medbestemmelse. I ansættelsesprocessen og under ansættelsen skal diskrimination på grund af fx kønsidentitet eller -udtryk, alder, oprindelse, etnicitet, religion, civilstand, graviditet, psykisk eller fysisk handicap, seksuel orientering, politiske synspunkter eller fagforeningsmedlemskab undgås. Hvis der opstår problemer på arbejdspladsenskal arbejdstagerne være garanteret en åben og tillidsbaseret kommunikation uden at frygte for repressalier eller intimidering.

Foreningsfrihed

Tredjeparter skal respektere arbejdstagernes ret til frit at organisere sig, tilslutte sig eller undlade at tilslutte sig fagforeninger, søge rådgivning og indgå i arbejdstagerrepræsentation i overensstemmelse med nationale love og internationale konventioner.

Løn, goder og arbejdstider

Tredjeparter skal betale medarbejdere til tiden og i henhold til nationale regler om mindsteløn, overarbejde og goder, herunder betalt sygefravær, ferie eller barselsorlov – også i opsigelsesperioden. Hvis der ikke findes national mindsteløn, skal Tredjeparter sikre, at aflønning er retfærdig og tilstrækkelig til at opfylde medarbejdernes basale behov lokalt. Tredjeparter skal sikre, at ansættelsesvilkår er forstået af medarbejderne, inklusiv en skriftlig lønseddel.

Tredjeparter skal tilbyde rimelige arbejdstider, pauser og hvileperioder i overensstemmelse med national lovgivning, overenskomster og internationale standarder. Arbejdstiden må normalt ikke overstige 48 timer om ugen, og overtid må ikke overstige 12 timer om ugen. Korrekte optegnelser over arbejdstid skal føres for alle medarbejdere, og overarbejde skal være frivillig.

Sundhed og sikkerhed
 

Tredjeparter skal sikre et sikkert, sundt og trygt arbejdsmiljø. Sundheds- og sikkerhedsforanstaltninger skal også gælde for leverandører og underleverandører.

Arbejderbeskyttelse og nødberedskab

Tredjeparter skal beskytte medarbejdere mod kemiske, biologiske og fysiske risici, både på arbejdspladsen og i eventuelle boligområder, samt forebygge ulykker. Medarbejdere skal have tilstrækkelig og acceptabel elektricitet, belysning, ventilation, privatliv, mad, vand og sanitære forhold. Hvis bolig tilbydes som en del af lønpakken, skal det ses som et gode, og det må aldrig være obligatorisk at bo der.

Nød- og beredskabsplaner samt sikkerhedsinformation skal foreligge, for eksempel brandudgange, flugtveje og brandslukningsudstyr i tilfælde af brand, samt oplysninger om processer til at identificere risici fra farlige materialer og hvordan medarbejdere beskyttes. Grundlæggende beskyttelsesudstyr og relevant træning skal være på plads, herunder korrekt brug, opbevaring, rengøring og vedligeholdelse.

Tredjeparter skal sikre, at sikkerhedsinformation om farlige materialer er tilgængelig, og at medarbejdere undervises og beskyttes.

Miljø
 

Egmont stiller krav om, at Tredjeparter demonstrerer engagement i miljøbeskyttelse, indfører og håndhæver politikker og procedurer for at overholde alle gældende miljølove og -regler og følger bedste praksis for at minimere negative miljøpåvirkninger fra deres aktiviteter.

Miljøgodkendelser

Tredjeparter skal sikre, at alle opgaver der kræver specifik miljøtilladelse kun udføres af personer, som har de nødvendige registreringer og certificeringer. Der skal kunne fremvises relevant dokumentation for overholdelse af krav og tilladelser, herunder data vedrørende miljøpåvirkning.

Produktkvalitet og -sikring

Tredjeparter skal sikre, at produkter og ydelser har høj kvalitet, overholder gældende lovgivning og standarder og er sikre at anvende.

Ressourceforbrug og klima

Egmont forventer, at Tredjeparter indfører bæredygtige praksisser der sigter mod genbrug, genanvendelse samt reduktion af ressourceforbrug. Tredjeparter skal stræbe efter løbende at forbedre ressourceeffektiviteten.

Etik og integritet
 

Tredjeparter skal drive deres forretning med integritet og sikre gennemsigtighed, ærlighed og etisk adfærd.

Korruption og bestikkelse

Tredjeparter må ikke deltage i nogen form for korrupt praksis eller ulovlig bestikkelse. Dette inkluderer ethvert tilbud, betaling eller naturalydelse, som tilbydes – direkte eller indirekte – som en ulovlig tilskyndelse. Et eksempel kan være en belønning til en entreprenør for at sikre en kontrakt, fx i et udbud. Faciliteringsbetalinger er ulovlige og skal undgås.

At tilbyde eller modtage gaver, gæstfrihed og underholdning, der ikke er i overensstemmelse med rimelig markedsskik, kan udgøre upassende økonomiske eller materielle fordele for at påvirke forretningsbeslutninger. Tredjeparter skal sikre, at sådanne udvekslinger er lovlige, gennemsigtige og har et forretningsmæssigt formål.

Tredjeparter opfordres til at modarbejde enhver interessekonflikt i deres forretningsforhold og skal informere Egmont om enhver interessekonflikt, der kan påvirke forretningen med Egmont.

Tredjeparter skal undlade at give politiske bidrag, velgørende donationer eller sponsorater, der har til formål at opnå en uretmæssig konkurrencefordel eller upassende indflydelse.

Hvidvaskning af penge

Tredjeparter skal forhindre hvidvask af penge og undlade at deltage i sådanne aktiviteter.

Databeskyttelse

Tredjeparter skal beskytte fortrolige informationer og sikre databeskyttelse.

Immaterielle rettigheder

Tredjeparter skal respektere Egmonts immaterielle rettigheder rettigheder (samt tredjepartsrettigheder licenseret gennem Egmont-selskaber) og beskytte Egmonts forretningshemmeligheder og fortrolige oplysninger. Tredjeparter skal håndtere teknologi og knowhow på en måde, der beskytter immaterielle rettigheder.

Konkurrencelovgivning

Tredjeparter skal opretholde standarder for fair forretningspraksis og konkurrence samt overholde konkurrencelovgivning og andre relevante love. Tredjeparter må ikke dele følsomme oplysninger med konkurrenter.

Sanktioner og eksportkontrol

Handelssanktioner er forebyggende foranstaltninger, som er indført af regeringer og internationale organisationer (som fx EU, FN og USA). Tredjeparter må ikke handle med sanktionerede personer, enheder, brancher eller lande. Tredjeparter skal overholde eksportkontrol vedrørende overførsel af varer og ydelser, software eller teknologi mellem lande.